تهران میدان ولیعصر، ابتدای خیابان کریمخان، ساختمان ۳۱۴، طبقه ۳، واحد ۶

اره نواری چیست؟ – دستگاه اره نواری چه کاربردی دارد؟

اره نواری چیست؟ – دستگاه اره نواری چه کاربردی دارد؟

اره نواری چیست؟

اره نواری از جمله مهمترین ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع و کارگاه ها است. برش با اره نواری یکی از انواع روشهای برش سرد محسوب می‌شود. که به دلیل استفاده آسان و سرعت بالا و دقت قابل ملاحظه همواره یکی از پر مصرف‌ترین روش‌های مورد استفاده در برش انواع متریال‌ها می‌باشد .

دستگاه اره نواری اولین بار در سال ۱۸۰۸ میلادی در انگلستان جهت برش چوب به کار گرفته شد و به تدریج در صنایع فلزی جهت برش انواع فلزات مانند فولادهای آلیاژی، انواع پروفیل و فولادهای ساختمانی و همچنین فلزاتی همچون مس، آلومینیوم، برنج و … نیز به دلیل هدر رفت بسیار کم و دقت و سرعت بالا توسعه بیشتری پیدا کرد. در این دستگاه یک اره فلزی که دندانه های آن به طرز بسیار دقیقی برای برش خاصی طراحی شده‌اند به بدنه‌ای فولادی و انعطاف‌پذیر و در عین‌حال محکم است. که در برابر کشش مقاوم است.

کارایی بالای این دستگاه و همچنین قابلیت تطبیق بی‌نظیر این دستگاه‌ها و تیغه های مورد استفاده در آن جهت مصارف گوناگون این دستگاه را به یکی از مهمترین و کارآمدترین دستگاه‌های موردنیاز صنایع تبدیل کرده. به صورتی که هر کارخانه و یا کارگاه کوچک نیازمند استفاده از یکی از انواع این ماشین آلات می‌باشد.

مزایای و معایب

دستگاه های اره نواری مانند همه ماشین آلات صنعتی دارای مزایا و برتری‌ها و همچنین محدودیت‌هایی هستند، که از جمله مزایای این دستگاهها می‌توان به ارزان و قابل حمل بودن بسیاری از مدل‌ها، قابلیت استفاده جهت برش انواع متریال‌ها، سرعت بالا، دقت فوق‌العاده، هدر رفت بسیار کم و حفظ خواص اولیه قطعه برشکاری شده و همچنین اپراتوری بسیار آسان، اشاره کرد.

از جمله معایب استفاده از دستگاه های اره نواری می‌توان به مواردی چون محدودیتهای حرکتی در جهات مختلف X-Y و محدودیت‌های سایزی در مقاطع برشکاری اشاره کرد. همچنین انتخاب تیغ اره مناسب جهت برش بسته به جنس و سایز و نحوه بستن قطعه کار به دستگاه و همچنین مدل دستگاه می‌باشد. بطور مثال نمی توان با یک نوع تیغ اره هم چوب و هم فلز برش داده شود. و یا نمی‌توان با یک نوع دندانه تیغ اره از سایز 10 mm تا سایز mm 500 را برشکاری نمود.

انواع کارکرد اره نواری

– مخصوص برش فلزات
– برای برش چوب
– مخصوص‌ برش گوشت
– مخصوص برش نان و پارچه و الیاف و چرم و …

انواع عملکرد دستگاه

۱- دستی
۲- نیمه اتوماتیک
۳- اتواماتیک
۴- زاویه بر
۵- بندیل بر

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به ایده آل تجهیز کارینا می‌باشد © ۱۴۰۲