تهران میدان ولیعصر، ابتدای خیابان کریمخان، ساختمان ۳۱۴، طبقه ۳، واحد ۶

آب صابون چیست؟

آب صابون چیست؟

روغن تراشکاری، فلزکاری یا روغن تراش که به آب صابون نیز معروف است، به روغن های صنعتی یا مایعاتی گفته می شود که برای خنک کاری و یا روان کاری قطعات فلزی هنگام عملیات تراش، برش و مته کاری و … به کار می روند. آب صابون، علاوه بر انتقال گرما که در اثر اصطکاک فلز با فلز به وجود می آید، با نفوذ به سطوح تماس، موجب روانکاری سطوح عملیات می شود.

آب صابون دارای کاربرد های متعددی مانند روانکار آب صابون صنعتی، آب صابون فلز کاری، تراشکاری و صنعتی است. روغن آب صابون، روغنی است که قابلیت اختلاط با آب را دارد و به این منظور امولسیون پایداری را تشکیل می دهد که به شکل محلول شیری رنگ است. پایداری فوق العاده امولسیون و محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله مزایای این محصول می باشند.

امولسیون چیست؟

همان طور که می دانید، روغن در آب حل نمی شود. وقتی روغن به آب اضافه می گردد، ذرات آن به شکل قطرات ریز و به صورت معلق قرار می گیرند. شکستن روغن به ذرات بسیار ریز به وسیله یک ترکیب شیمیایی موسوم به امولسیفایر صورت می گیرد. به محلول روغن در آب، امولسیون می گویند.

در واقع آب صابون یا روغن امولسیون شونده، مخلوطی از یک نوع روغن پایه و امولسیفایر همراه با مواد افزودنی دیگر است که شامل ضد باکتری، خورندگی، ضد کف و … میباشد. آب صابون ها از جمله روغن های امتزاج پذیر در آب هستند که به حالت امولسیون مورد استفاده قرار می گیرند. این روغن به راحتی به نسبت های مختلف با آب ترکیب می شود و مخلوط شیری رنگ و همگنی را تشکیل می دهد.

آب صابون

کاربرد های آب صابون:

روغن های فلزکاری، گروهی از سیالات خنک کننده و روان کننده می باشند که برای عملیات های مختلف فلز کاری شامل ماشین کاری، پرس کاری، فرز کاری، برشکاری و تراشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از این روانکار ها عبارتند از: روغن های مخصوص، امولسیون آب و روغن، ژل های مخصوص و ایروسول ها. این ترکیبات می توانند پایه نفتی، معدنی و طبیعی داشته باشند.

اگر هدف، جلوگیری بیشتر از زنگ زدگی قطعه کار و ابزار برش و تراش باشد، باید در مخلوط آب و روغن، درصد بیشتری را به روغن اختصاص داد. به عبارت دیگر از روغن برای روانکاری و از آب برای خنک کنندگی استفاده میکنند. در فرایند های مانند عملیات ماشین کاری که روانکاری به اندازه خنک کردن اهمیت دارد، از امولسیون غلیظ تری استفاده می کنند. به طور کلی در فرآیند های که خنک کنندگی در آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، از امولسیون رقیق تری نیز استفاده می گردد.

ساخت آب صابون:

به طور کلی از سه نوع مایع برای ساخت آب صابون استفاده می شود که عبارت هستند از: معدنی، نیمه سینتیک و تمام سینتیک. این مایعات، حل شونده در آب هستند. نمونه های سینتیک عموما ترکیب روغن و آب هستند که به صورت امولسیون پایدار و با مشخصاتی خوب، برای کاربرد های مختلف صنعت فلزکاری مورد استفاده قرار می گیرند. همین موارد در انتخاب و خرید روغن آب صابون تاثیر بسزایی دارند. این مشخصات مناسب عبارت اند از: جلوگیری از زنگ زدگی، حفظ PH آب در محدوده ۹ تا ۱۰، قابلیت کار با اکثر فلزات، مقاومت در برابر تجزیه حرارتی و حفظ ایمنی زیست محیطی.

انواع مختلف آب صابون:

مزایای استفاده از آب صابون:

استفاده از این روغن، درصورتی که با کیفیت باشد، طول عمر دستگاه را افزایش داده و هزینه های ناشی از تعمیرات آن را تا حد امکان کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش و یا حذف هزینه های تخلیه پساب و حفظ محیط زیست می گردد. آب صابون به عنوان خنک کننده استفاده می شود. در واقع روغن آب صابون می تواند به عنوان یک خنک کننده جهت کاهش گرمای ناشی از اصطکاک عمل کند و به عنوان روانکار می تواند اصطکاک را کاهش دهد.

آب صابون

مزایای آب صابون:

طریقه مصرف آب صابون:

روغن حل شونده معمولا چهار نوع خنک کننده، روان کننده، تخلیه کننده و کنترل کننده دارد و کاربرد آن ها با توجه به مواد اولیه ساختشان می باشد.

برند های بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که سالانه مقادیر بسیاری از این محصولات را تولید و روانه بازار می کنند. برخی موارد در معروف شدن برند های سازنده در کشور موثر هستند، این موارد عبارت اند از:

آب صابون

یکی از مشکلات عمده ای که مصرف کنندگان روغن آب صابون یا روغن حل شونده با آن رو به رو می شوند، بوی نامطلوبی است که به علت تجمع باکتری در مخازن دستگاه، بعد از مدتی اتفاق می افتد. این فرایند در برخی محصولات مشابه، زودتر از حد معمول به وجود می آید که جدا از عملکرد و نحوه صحیح استفاده از روغن های حل شونده توسط مشتری، گاها به دلیل کیفیت پایین برخی محصولات تولیدی مشابه بوده است.

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به ایده آل تجهیز کارینا می‌باشد © ۱۴۰۲